FOREDRAGSHOLDERE 2023

Oda Sofie Pettersen
Fylkestingspolitiker for MDG i Agder

Cecilie Knibe Kroglund
Statssekretær, Samferdselsdepartementet

Knut Sletta
Direktør, Jernbanedirektoratet
Jernbanen nå og fremover
Jernbanedirektøren oppsummerer de viktigste sakene for jernbanen i dag og hva som planlegges fremover.

Gorm Frimannslund
Konsernsjef, Bane NOR
Hva har skjedd siden sist – og hva jobber vi med fremover
Konsernsjef Gorm Frimannslund skal snakke om Follobanen, Norges klimamål og energibehov, knutepunktutvikling, og driftskvalitet og behov for fornyelse av jernbanenette.

Ola Elvestuen
Medlem av energi- og miljøkomiteen, Stortinget

Morten Stordalen
Medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen, Stortinget

Mona Fagerås
Medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen, Stortinget

Jone Blikra
Medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen, Stortinget

Håkon Warø
DCOS SPT (Deputy Chief of Staff Support) ved Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH)
Jernbanen i beredskapsperspektivet
Presentasjonen vil omhandle Forsvarets bruk av jernbane i fm nasjonale operasjoner og som del av alliert mottak. Det vil bli gitt eksempler på tidligere bruk, og fremtidige behov.

Tove Kristin Flølo
Ekspedisjonssjef, Samferdselsdepartementet
Jernbanen som en grunnleggende nasjonal funksjon
Jernbanens betydning for nasjonal sikkerhet har vært et konkret vurderingstema i forbindelse med implementering av ny sikkerhetslov fra 2019. Hvordan står vurderingene seg i lys av krigen i Ukraina og det mulige NATO-medlemskapet til Sverige og Finland?

John Strand
Direktør, ASKO Transport AS
ASKO Transport har som mål om utslippsfri varetransport i løpet av 2026
ASKO Transport har et mål om utslippsfri varetransport innen utgangen av 2026. Hvordan jobbe for å få gode klimavennlige transportløsninger frem til butikkene?

Trond Davidsen
Viseadministrerende direktør, Sjømat Norge
Jernbanen - avgjørende for sjømattransporten
Det forventes en mangedobling av sjømatproduksjonen de kommende tiårene. Dette vil gi store eksportvolumer som skal transporteres på en effektiv, pålitelig og klimavennlig måte. Sjømatnæringen har stort søkelys på klimaavtrykk gjennom hele sin verdikjede, og er storforbruker av transporter på tog. Etterspørselen etter godstog er høyere enn det er kapasitet til på banene i dag. Hvilke konsekvenser vil dette gi for sjømatnæringen?

Reidar Rysssdal
Rana Utvikling
Prosjektleder, ACE Green
Grønn korridor for gods mellom nord, sør og EU
Godt samspill mellom aktører har skapt vekst for gods på bane i korridoren nord - sør. Hvordan utvikle langdistanse, grensekryssende og bærekraftig logistikk som styrker regional og nasjonal næringsutvikling og verdiskaping?

Ann Kristin Torgersen
Klosser innovasjon
Prosjektleder, ACE Green
Grønn korridor for gods mellom nord, sør og EU
Godt samspill mellom aktører har skapt vekst for gods på bane i korridoren nord - sør. Hvordan utvikle langdistanse, grensekryssende og bærekraftig logistikk som styrker regional og nasjonal næringsutvikling og verdiskaping?

Ingvild Storås
Administrerende direktør, CargoNet
Vi trenger både vilje og handling
Innlegget vil handle om hvorfor det er så viktig å overføre mer av godset fra vei til bane. En forutsetning for å lykkes med dette er gode og forutsigbare rammebetingelser. Det rekker ikke med fine ord fra politikerne, det må også handling til.

Oskar Stenstrøm
Godsdirektør, Bane NOR
Gods på bane - avgjørende for å lykkes!
Klima, energi, eksport og sjåførmangel er faktorer som bidrar til at alle vil bruke banen, men med liten restkapasitet må vi tenke både stort og smått. Det er nå vi har sjansen å lykkes!

Sven Marius Utklev Gjeruldsen-Halle
Juridisk seniorrådgiver, Bane NOR
Hva betyr nye EU-regler for grensekryssende tog
Jeg kommer til å fokusere på to ting; TEN-T-forordingen, som forhandles i EU-parlamentet i disse dager, og den ventede «Greening Freight Package» som EU-kommisjonen skal legge frem 21. juni i år. Begge deler vil ha stor innvirkning på europeisk transport; trolig både persontrafikk og godstrafikk.

Kosta Tsesmetsis
Market and Customer Relationship Manager, ScanMED RFC
Grensekryssende samarbeid
Jeg vil bruke mine minutter på å fortelle om hva vi Scanmed korridoren gjør for å knytte Europa tettere sammen, å gjøre det enklere å bruke tog på grensekryssende transport.

Ove Andre Algrøy
Regional Terminalleder Sør Vest, Bane NOR
Grønne og utslippsfrie godsterminaler
Presentasjonen vil omhandle at fremtidens godsterminaler i Bane NOR skal være nullutslippsterminaler og at første grønne godsterminal blir på Nygårdstangen i Bergen.

Pernille Hansen
Nestleder, Naturvernforbundet
Fra vei til bane for klima og natur
Godstrafikken er avhengig av investeringer i infrastruktur, men hvor finner vi penger til det i dyrtid? Naturvernforbundet har tatt en titt på hva vi kan få til for jernbanen ved å slanke et tjuetalls motorveiprosjekter –til det beste for klima og natur.

Bernt Sverre Mehammer
Strategisk rådgiver, It´s Tomorrow AS
Jernbanen samler, veier sprer
Hvorfor høykapasitets kollektivtrafikk er nødvendig for at byer skal fungere, mens motorveier ødelegger byene, og hvilke konsekvenser dette bør gi for landets samferdselsprioriteringer.

Hanne Opdan
Ordfører, Nordre Follo kommune
Follobanens betydning for en liten by som Ski

Jan Klenner
Ph.D. candidate at the Industrial Ecology Program at NTNU
Norwegian aviation emissions
An overview of our work on Norwegian aviation emissions. We used the in-house model AviTEAM (Aviation Transport Emission Assessment Model) to calculate aviation’s fuel burn and emissions in 2019 in Norway

Øivind Hauge Støle
Seksjonsleder mobilitet og samfunn, Jernbanedirektoratet
Program driftsstabilitet og kundeopplevelse
I 2022 har mange reisende opplevd at tog ikke kommer eller kommer for seint. Dette skyldes feil på infrastruktur, feil på materiell, for høy utnyttelse av systemet, menneskelige feil m.m. Informasjonen til de reisende om avvik har heller ikke vært god nok. Med «Program punktlighet og kundeopplevelse» samler Jernbanedirektoratet sektoren for å se hvordan vi i fellesskap kan øke forbedringstakten for både punktlighet og kundeopplevelser i jernbanen i tiden fremover.

Sverre Kjenne
Konserndirektør Drift og teknologi, Bane NOR
Hvorfor fikser vi ikke bare jernbanen?
Jernbanen skal forbindes med kvalitet og driftsstabilitet. Foredraget vil belyse utfordringer, dilemmaer og tiltak.

Gro Bakstad
Konsernsjef, Vy

Rikke Lind
Administrerende direktør,
SJ Norge

Simen Lockert Rohde
Ansvarlig produkt og kundeopplevelse, Go-Ahead

Nicolai Bryde
Kommersiell direktør, Flytoget
